4. Toimintatavat

Projektimme aihetta ei voi rajata tiettyyn tuntimäärään, vaan se tulee käsitellä jatkuvana oppikokonaisuutena, joka on läsnä koko ajan koulutyössä. Lasten kanssa aihetta lähestyttäessä on tärkeää aloittaa ruohonjuuritasolta. Lasten on hyvä ymmärtää omien tekojen merkitys laajemmassa mittakaavassa. Lähdetään liikkeelle omasta tutusta arkiympäristöstä ja mietitään miten jokainen voisi vaikuttaa kestävän kehityksen edistämiseen omilla valinnoilla niin koulussa kuin kotonakin. Tärkeintä on, ettei opetus jää irralliseksi parin tunnin mittaiseksi pintaraapaisuksi, vaan sitä integroidaan ja sidotaan muihin oppiaineisiin.

Tärkeää ovat koulunarjessa toistuvat toimintatavat kuten kaikkien jätteiden kierrätys, valojen sekä tietokoneiden sulkeminen käytön jälkeen sekä yleinen pysyvä ajatus energiaa säästävästä elämäntavasta, joka siirtyy oppilaan mukana koulusta myös kotiin.

1 Response so far »

  1. 1

    Hyvä homma, ettei projekti jää vain parin tunnin projektiksi, jos kestävän kehityksen saisi toimimaan koko koulutoiminnan taustalla niin oppiminen olisi syvempää ja menisi luihin ja ytimiin!


Comment RSS · TrackBack URI

Jätä kommentti